روش تهيه عصاره آبي بره موم

غالبا براي استفاده از بره موم در صنايع دارويي و آرايشي و بهداشتي ، از انواع مختلف عصاره هاي آن استفاده مي كنند. عصاره آبي ، عصاره الكلي يا اتانولي و عصاره گليكول پروپيلين سه عصاره معروف هستند كه از بره موم تهيه مي شوند.عصاره هايي كه از بره موم تهيه مي شوند، جدا از اينكه براي عصاره گيري از چه محلولي استفاده شود، معمولا پنج يا ده درصد هستند.
براي تهيه عصاره پنج درصد يك قسمت بره موم را با نوزده قسمت محلول بايد تركيب كرد بطور مثال اگر قرار هست يك كيلوگرم بره موم را عصاره گيري كنيم بايد به آن 19 كيلوگرم محلول اضافه كنيم. اما براي تهيه عصاره ده درصد بايد يك قسمت بره موم را با نه قسمت محلول تركيب كرد بطور مثال اگر قرار باشد با يك كيلو بره موم عصاره ده درصد درست كنيم با اين مقدار بره موم را با نه كيلوگرم محلول تركيب كنيم.

آنچه كه بصورت نرمال براي تهيه عصاره آبي بره موم ارائه شده بدين روش هست :
نكته اول در تهيه يك عصاره خوب اين هست كه بره موم تا حد ممكن آسياب شود و حالت پودري داشته باشد ، علت اين امر هم اين هست كه تا حد ممكن سطح تماس بره موم براي تركيب با محلول افزايش يابد. براي اين كار بايد بره موم مدتي در فريزر گذاشته شود و سپس قبل از اينكه گرم شود با اسياب پودر شود. البته نوع آسياب هاي سرد هم در آزمايشگاه ها براي اين كار موجود هست. معمولا پودر بره موم را از الك يا مش شماره 32 عبور مي دهند.بعد از اينكه بره موم خوب پودر شد با محلول مورد نظر تركيب و بايد در يك اتاق تاريك عصاره گيري شود يا اينكه ظرف مورد نظر را با فويل آلومنيوم پوشش مي دهند تا محلول در معرض نور قرار نگيرد. اين ظرف بايد حداقل مدت هفت روز در دماي 40 درجه سانتي گراد بر روي دستگاه ( Shaker ) دستگاهي كه مدام محلول را تكان مي دهد ، قرار داده شود. بعد از گذشت هفت روز محلول را از كاغذ صافي واتمن شماره 41 يا 42 عبور مي دهند. با اين نوع روش عصاره گيري قطعا بخش كمي از مواد فعال موجود در بره موم جدا شده و وارد عصاره مي شود .
اما نوع ديگري از عصاره گيري آبي بره موم نيز انجام مي شود كه از روش اول بهتر هست و عصاره بدست آمده حاوي مواد فعال بيشتري از بره موم است. اين روش نياز به تجهيزات خاص آزمايشگاهي دارد. روش هاي مختلفي در منابع ذكر شده كه در اينجا يكي از انها شرح داده مي شود.

مثل روش قبل ايتدا بايد بره موم خوب پودر و ضايعات آن جدا شود و سپس با توجه به درصد مورد نياز بره موم با محلول مورد نظر تركيب مي گردد. اين محلول به مدت ده دقيقه در حمام آب گرم با دماي 80 درجه سانتي گراد بايد قرار بگيرد و بعد از آن نمونه بايد به مدت 20 دقيقه در دستگاه سانتريفيوژ با دور 10000 قرار بگيرد و بعد از آن از كاغذ صافي گفته شده در بالا عبور داده شود و صاف گردد.
معمولا براي بدست آورده عصاره با كيفيت تر محلول بدست آمده را طي چند روز مجددا از كاغذ صافي عبور مي دهند و طي اين مدت عصاره بايد در مكان تاريك و خنك( چهار درجه سانتي گراد) نگهداري شود.

ارائه دهنده : مهندس اسماعیل غفوری